WooCommerce verkkokauppa

WooCommerce -verkkokaupan ylläpito on helppoa. Se on myös laajasti kustomoitavissa juuri sinun yrityksesi tarpeisiin niin visuaalisesti kuin toiminnallisestikin! Lue alta vinkit, mitä kannattaa miettiä ennen verkkokaupan tilaamista.

Maksutavat

Mieti ennakkoon, minkälaiset maksutavat haluat verkkokauppaasi ja solmi sopimus maksutapojen palveluntarjoajan kanssa.

Yleisimmät käytetyt maksutapojen palveluntarjoajat ovat Checkout, BamboraPaytrail. Vertaile ja valitse sinun yritykselle sopivin vaihtoehto.

Huomioi budjetissasi, että osa maksutapojen palveluntarjoajista veloittaa kuukausimaksua maksutapojen käytöstä. WooCommerce verkkokauppaa varten saatat tarvita myös maksullisen lisäosan, että maksutavat saadaan kytkettyä verkkokauppaan. Esimerkkejä lisäosiin löydät Markup.fi sivustolta.

Postitus ja toimitustavat

Mieti myös minkälaiset toimitustavat haluat verkkokauppaasi ja solmi sopimus ennakkoon valitsemasi palveluntarjoajan kanssa.

Suosituimpia toimitustapoja tarjoaa Pakettikauppa ja Shipit. Kun olet päättänyt sopivan palveluntarjoajan, sinun tulee myös päättää mitkä toimitustavat otat käyttöön, ja niiden hinnat. Esimerkiksi “Pikkupaketti 5,90€, Matkahuolto 8,50€” jne. Toimitustapojen tarjoajat osaavat auttaa sinua parhaiten toimitustapoihin liittyvissä asioissa.

Saat myös palveluntarjoajalta tarvittavat lisäosat sekä API-tunnukset, jotka minä kytken puolestasi verkkokauppaan.

Mikäli et halua verkkokauppaasi erillistä lisäosaa (shipitin tai pakettikaupan kautta), varaudu siihen, että joudut tekemään enemmän manuaalista työtä verkkokauppasi ylläpidon kanssa (esim. pakettikorttien tekeminen).

 

Tuotetekstit

Kirjoita verkkokauppaasi tulevat tuotetekstit valmiiksi. Voit jakaa tuotetekstit kahteen eri osaan. Lyhyeen tuotekuvaukseen sekä pidempään laajempaan kuvaukseen tuotteesta. Muista kuvailla tuoteteksteissäsi tuotetta mahdollisimman kuvaavasti, jolloin parannat myös hakukoneoptimointia.

Merkitse tuoteteksteihin myös tuotteiden lisätiedot, esimerkiksi paino, pituus ja leveys (varsinkin jos ne vaikuttavat postitustapohinin).

Yhden tuotteen tuoteteksti sisältää yleensä

  • Tuotteen nimi
  • Tuotteen tuotekategoria
  • Lyhyt tuotekuvaus
  • Pidempi Tuotekuvaus
  • Paino ja pituus
  • Hinta
  • Väri tai malli vaihtoehdot

 

Tuotekuvat

Verkkokaupan tuotekuvat vaikuttavat olennaisesti asiakkaasi ostopäätökseen. Käytä siis laadukkaita tuotekuvia, jotka ovat hyvälaatuisia ja niistä ilmenee mahdollisimman selkeästi myytävän tuotteen ulkonäkö tai sisältö.

Nimeä tuotekuvat aina tuotteiden mukaisesti, näin parannat myös hakukoneoptimointia. Esimerkiksi: sininen-metalli-vasara.jpg tai yrityksennimi-keltainen-nahkalaukku.jpg.

Yhdestä tuotteesta voi olla erilaisia kuvavaihtoehtoja, esimerkiksi eri kuvakulmista tai pakkauksen kera. Rajaa kuvat samaan kuvakokoon, esimerkiksi 500px x 700px. Näin ne myös näyttävät hyvältä tuoteluettelossa rinnakkain.

Laadukkaat tuotekuvat ovat yksi tärkein myyntivaltti, joten muista satsata niihin ja  käänny tarvittaessa ammattivalokuvaajan puoleen.

 

Saako verkkokaupan lisättyä jo olemassa oleville sivuilleni?

Kyllä! WooCommerce lisäosan saa lisättyä jo olemassa oleville WordPress verkkosivuille.

Jos olemassa olevat verkkosivusi on tehty jollain muulla kuin WordPressillä, on verkkokauppa ja kotisivut silti mahdollista yhdistää – ota yhteyttä ja kysy lisää!

 

Voinko tilata nyt vain kotisivun ja lisätä verkkokaupan myöhemmin?

Jep, onnistuu! Moni asiakkaani on tilannut ensin kotisivu -paketin. Kun verkkokaupan perustaminen on ollut ajankohtaisempaa, verkkokauppa on rakennettu osaksi jo olemassa olevaa sivua.

 

Tietosuoja ja rekisteriseloste

Älä unohda Tietosuoja ja rekisteriselosteen tekemistä tai jätä sitä viime tinkaan. Tarvitset verkkokauppaa varten myös lainmukaiset Maksu ja toimitustapa selosteet. Näihin yleensä löytyy mallipohjia Maksu – ja toimitustapojen palveluntarjoajilta.  Huomioi kuitenkin, että sinä olet itse ensisijaisesti vastuussa selosteiden laillisuudesta – joten suosittelen aina kääntymistä lakimiehen puoleen.